pátek, září 21, 2007

O Vistách, modré smrti a nenažranosti

Už týden doma funguju na novém počítači. Postaven je na čtyřjádru Intel Q6600, Gigabyte desce GA-P35-DQ6, GeForce 8800GTX a 2GB ram. Jako vždy, když se sestaví nový počítač, přichází na řadu ladění a vychytávání chyb, takže...

- Obrovsky mě zklamal pevný disk od Seagate - 500GB s 16MB ram. Asi mám smůlu a dostal jsem horší kousek, ale je to ten nejhlučnější disk, co jsem měl kdy od Seagate v ruce (a že jich bylo několik desítek). Když disk swapuje, tak je opravdu hodně slyšet, takže vážně uvažuju o tom, že si prostě koupím jiný a bude to zřejmě rovnou 10.000 otáčkový Raptor.

- Když už jsme u toho swapování - asi to bude tím, že mám jen 2GB ram, ale moc nechápu, proč Visty pořád hrabou na disk v době, když na počítači nic nedělám. Když třeba ukončím nějakou hru a nic s pc nedělám, Visty tak 5-10 minut mocně swapují z disku. To se někdy opakuje třeba po 30 minutách znova.

- 2GB ram? Pro Visty naprosté minimum. Jen po spuštění mám obsazeno kolem 1,2GB, Team Fortress 2 si bez problému zhltnou 750MB. Výsledek? Další 2GB ramek už mám objednáno a pro jistotu i 2GB Flash disk pro ReadyBoost. Stojí jen 500,- no nekupte to, když je to tak levný. Kde jsou ty doby, když jsem kupoval za 2500,- 64MB kartu to foťáku :X

- čtyřjádro je opravdu super. Celý systém je hodně svižný a třeba instalování programů je otázka blesku, okna ani nestačí vyskakovat :o) Líbí se mi, jak GigaByte deska dokáže procesor efektivně podtaktovávat. Když je vytížení jader na 0%, sníží jejich frekvenci na 1600MHz. Při zátěži je okamžitě vrátí zpět na 2400MHz. Výsledek? Teplota procesoru v klidu kolem 25°C.

- Multitasking mají Visty docela zmáknutý. Naprostá většina programů je schopna využívat rovnoměrně všechny 4 jádra a to včetně her. Třeba během hraní Team Fortress 2 je vytížení všech jader kolem 40%, FPS ve hře pak kolem 120-140 snímků za vteřinu.

- Najednou mi začal počítač padat do modré smrti následované restartem. Protože jsem den předtím instaloval nějaké programy pro televizní kartu, zase jsem je odinstaloval. Od té doby všechno zase v pořádku. Vůbec s programy mají 64bit. Visty docela problémy. To že většina programů je jen 32bit se ještě dá překousnout, pokud jdou alespoň nainstalovat (třeba Power Cinema 4.0 to prostě odmítne), ale že i Microsoftí .NET Framework NEJDE nainstalovat je na pováženou.

- Nakonec mě nejvíc sere jedna věc, se kterou se tak často nesetkávám. Mám kvalitní skříň, ale když zavřu boční kryt, začne celá mírně rezonovat a to tak, že zvuk zesiluje a zeslabuje až do úplného ticha. Zní to, jako by někdo hodně v dálce pravidelně bouchal do gongu. Vzhledem k tomu, že celý počítač je velmi tichý a ventilátory nejsou téměř slyšet, je to celkem nepříjemné. Zajímavé je, že boční dvířka sedí perfektně, stejně jako všechny komponenty, které jsem ještě jednou zkontroloval a dotáhnul. Mírně jsem si pomohl, když jsem skřín postavil na molitany, takže už "gong" není skoro slyšet, ale když je v místnosti úplné ticho, prostě to vnímám a leze to na nervy. Mno až budu mít náladu tak si s tím budu muset dále vyhrát.

- Celkově jsem spokojen tak na 90%, s výkonem ve hrách na 100%. Nejvíc mě těď tlačí paměť, což brzy vyřeším a disk - jeho swap snad s posílením ramek a flash diskem taky ustane či se zmírní.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

skus tam nalepit na středy kritu kolem dokola to znamena na 6 stran nake zavaží např. kolečka nakeho lina a td.skontroluj vetraky jestly nekde nebřinkají o chladiče a melo by to bejt dobrý