středa, listopadu 28, 2007

Ach ten pravopis

Nemůžu říct, že bych měl s pravopisem nějaké závažné problémy. Samozřejmě, jak se píše nějaký delší text, nějaká ta chyba uteče a o to víc to mrzí. Docela mi chybí korektor, kterého mají k dispozici kolegové v papírových časopisech a kontrola po dopsání textu je mnohdy únavná a časově celkem náročná. To ale není to, o čem jsem chtěl dneska psát. Chci se zmínit o podvědomých chybách v pravopise, kdy nějaké slovo či písmeno, zvláště pokud píšete rychle a soustředíte se na obsah a stylistiku textu, prostě s železnou pravidelností uděláte.

U mě jsou to tři základní a zásadní chyby. První je celkem zajímavá a byl bych zvědav, v čem je její původ. Místo písmene "f" píšu často písmeno "ch". Nejsou si vůbec podobné, nejsou vedle sebe, ale prostě sem tam, ne pravidelne narazím na to, že je vzájemně zaměním. Další už pochopitelnější záměna písmen je "g" za "q". Zvláště při chatování přes ICQ, kde mi na nejaké té chybce či chybějící čárce nezáleží, je celkem často prohodím. Není se ale co divit, jsou si velmi podobná. Třetí chybou, kterou dělám snad ve 100% případů, není prohození písmen, ale rovnou chyba ve slově. součastně - současně. Je to zřejmě mnoholetým zvykem, ale když jsem se podíval do svých starších článků, mám ji všude. Bez výjimky. Díky kontrole pravopisu v textových editorech se jí sice vyvaruji, ale ve forech či IM klientech je to tutovka.

Když už jsme u těch editorů a kontrole pravopisu - neskutečně jsem si zvykl používat webovou aplikaci Docs od Google. Píšu v ní prakticky všechno, co jde nějakým způsobem na web. Nezanedbatelnou výhodou pak je, že mám dokumenty k dispozici kdekoli, kde je internetový prohlížeč. btw. Velikost pro jeden učet je u docs prý na hranici 12GB. Vzhledem k tomu, že jednostránkový text má velikost cca 20Kb, je tato hranice silně předimenzovaná.

Žádné komentáře: